8 e-commerce kansen met WhatsApp

 in Uncategorized

f52c071c-c9b8-4109-b1b8-3d2434f0a77c-largeWhatsApp is in Nederland met 11,2 miljoen gebruikers met afstand de meest gebruikte messaging app. Het is daarom niet gek dat webcare- en klantenservicemanagers WhatsApp de afgelopen 18 maanden in hoog tempo adopteerden. In dit blog gaan we een stap veder en kijken we welke kansen WhatsApp biedt voor e-commerce.

Rol WhatsApp in cross-channel strategie

‘Mobile first’ is niet langer een doel maar een must voor een succesvolle e-commerce strategie. Klanten willen op ieder moment en via elk device inspiratie opdoen, vragen stellen en een bestelling kunnen plaatsen. De rol van mobiel is daardoor groot en zal alleen maar verder toenemen. Omdat bijna iedere Nederlander WhatsApp gebruikt, speelt het kanaal hierin een belangrijke rol.

Iedereen is bekend met de functionaliteiten van WhatsApp. Consumenten vinden het vaak eenvoudiger om een afbeelding ‘te appen’ dan te versturen als bijlage van een email. De eenvoud is de kracht van het kanaal. Dankzij deze multimedia toepassing biedt WhatsApp kansen voor e-commerce. Klanten kunnen door middel van een foto bijvoorbeeld hun vraag gerichter stellen. Anderzijds kan een webshop de klant helpen inspiratie op te doen: beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Door verkoop en service op deze manier te combineren haal je meer uit het klantcontact.

Invloed WhatsApp op belangrijkste e-commerce KPI’s

Recente cases tonen aan dat WhatsApp een positieve invloed heeft op de belangrijkste e-commerce KPI’s zoals traffic, verkopen, omzet en klanttevredenheid. Suitsupply, leverancier van maatpakken, slaagt er bijvoorbeeld in om via WhatsApp dezelfde omzet te generen als zij doen met een klein filiaal.

Ook de webshop van Omoda is bereikbaar via WhatsApp. In eerste instantie gebruikte zij WhatsApp voor service doeleinden. Op den duur is daar stijladvies bijgekomen en daar plukt Omoda nu de vruchten van. De NPS (net promoter score) steeg naar 77. Dit is enorm hoog als dat getal afzet tegen het branche gemiddelde van 33. De NPS berekent in welke mate een klant Omoda zou aanbevelen bij familie en vrienden. Daarmee is de net promoter score een goede indicatie voor de klanttevredenheid.

WhatsApp in CRM- en socialmedia software

Bij het ontvangen van een WhatsApp bericht zijn verschillende variabelen beschikbaar zoals het mobiele nummer van de klant. Door te koppelen met een bestaand CRM kan deze data worden gebruikt om klanthistorie vast te leggen en bestaande klantprofielen te verrijken. Daarnaast kan WhatsApp ook beschikbaar worden gemaakt in verschillende social media management tools. Zo zijn alle contactkanalen centraal bereikbaar en inzichtelijk.

Meer informatie?

Meer informatie over WhatsApp voor e-commerce? Download onze Whitepaper ‘E-commerce; extra omzet dankzij WhatsApp’. Hierin lees je meer over de 8 kansen die WhatsApp biedt voor e-commerce. Of neem contact op met een van onze consultants via 023 554 67 77.

Download whitepaper:

thumb-whitepaper-ecommerce

 

Het bericht 8 e-commerce kansen met WhatsApp verscheen eerst op Zakelijk gebruik van WhatsApp.

Source: New feed

Recente blogs