Geslaagde WhatsApp pilot gemeente Schagen

 in Uncategorized

whatsapp-case-gemeente-schagenEerder berichtten wij over het implementatieproces van WhatsApp bij de gemeente Schagen. Samen met eGem, onze partner binnen de publieke sector, interviewden we Marco Rijstenberg, beleidsmedewerker dienstverlening bij de gemeente Schagen. Drie maanden later namen we opnieuw contact op met de gemeente.

“WhatsApp geeft een gemeente de mogelijkheid om op een een informele manier te communiceren met burgers.” – Marco Rijstenberg, beleidsmedewerker dienstverlening

Marco, laten we gelijk met de deur in huis vallen. Hoe is WhatsApp ontvangen?
“Eigenlijk heel goed! We krijgen veel positieve reacties. In de vakantieperiode zaten we op zo’n 40 gesprekken in de week, dat overtrof onze verwachtingen. Onze ervaring met het kanaal is dat WhatsApp tot nu toe voor hele korte vragen wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Ik heb een vraag over mijn paspoort, waar kan ik die stellen?’, Het zijn de vragen waarvoor je niet direct de telefoon pakt en al helemaal geen e-mail stuurt. In de regel is de feedback die wij van onze burgers krijgen enorm positief”.

Hoe wordt er intern gereageerd op WhatsApp?

“Ook daar zijn de reacties positief. De burgermeester vond de inzet van WhatsApp bijvoorbeeld een heel goede stap. Ze was positief over het aantal inkomende berichten. Ik denk dat WhatsApp met name zo goed werkt omdat het een korte reactietijd heeft en het een eenvoudig medium is. Het geeft een gemeente de mogelijkheid om op een iets informelere manier te communiceren met inwoners. Dat is een goede stap in het kader van ‘dichterbij de inwoners’ staan”.

Hoe bevalt de portal?

“We hebben nu drie werknemers vast in dienst die het kanaal monitoren. Ze loggen in op de webportal en weten hun weg inmiddels goed te vinden. Ik hoef daar verder geen uitleg of instructie te geven. De portal werkt heel eenvoudig en ook qua taalgebruik pakken ze het heel natuurlijk op. Wij zien WhatsApp op deze manier wel als een kanaal dat de aankomende jaren blijft”.

Heb je over het implementatieproces nog contact gehad met andere gemeenten?

“Nee, ik heb daar zelf eigenlijk niets van vernomen. Je zou misschien denken dat een collega gemeente contact zou opnemen, maar om heel eerlijk te zijn hebben wij dat ook niet gedaan. De trainingen die SaySimple verzorgden waren duidelijk en voldoende om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden. Wat ons overigens nog wel opviel was, dat wanneer je het implementatie rapport van de gemeente Terneuzen leest, zij aan het begin last had van grappenmakers en een hoop onzin berichten via het kanaal WhatsApp. Wij hebben daar totaal geen problemen mee gehad. Wij ontvangen alleen maar serieuze berichten en vragen van de inwoners”.

Meer informatie over WhatsApp?

De gemeente Schagen heeft WhatsApp op de juiste manier geïmplementeerd en krijgt veel positieve feedback van de burger. Voor meer informatie over de inzet van WhatsApp download je onze whitepaper over WhatsApp binnen de publieke sector. Of neem contact op met een van onze consultants.

Download whitepaper:

WP publieke sector

 

Het bericht Geslaagde WhatsApp pilot gemeente Schagen verscheen eerst op Zakelijk gebruik van WhatsApp.

Source: New feed

Recente blogs