Meet in 3 stappen de conversie van je WhatsApp berichten

 in Uncategorized

Als je een link stuurt via WhatsApp wil je de conversie uit de URL uiteraard ook kunnen meten. Je kunt dit eenvoudig zelf doen door de link te voorzien van een Google Analytics tracking code. In dit artikel leggen wij uit hoe je dit kan doen.

Deze methode werkt alleen voor websites waarbij Google Analytics is ingesteld

Stap 1: Genereer een tracking code

De eerste stap is het generen van een Google Analytics tracking code. Dit is een stukje code wat Google toevoegt aan de link. Zo weet Google op welke manier data gepresenteerd moet worden in Analytics. Om dit proces zo eenvoudig mogelijk te maken, is de URL-maker tool ontwikkeld.

afbeelding1

Onder het kopje website URL vul je de link in waarvan je de conversie wilt meten. Dat kan bijvoorbeeld een homepage zijn zoals www.saysimple.nl of een landingspagina, www.saysimple.nl/downlaod-whitepaper/.

De velden Website URL, Campaign Source zijn door Google als verplicht ingevuld. Het is daarnaast verstandig om ook de velden Campaign Medium en Campaign Name in te vullen. Google gebruikt deze gegevens namelijk om de conversie van de URL te presenteren in Google Anlaytics. Door alles in te vullen kun je de resultaten zo overzichtelijk mogelijk weergeven.

Bij Campaign Source vul de gebruikte bron in, bijvoorbeeld ‘mailing WhatsApp prijsvraag’. Onder het Campaign Medium vul je de naam van het medium in. In dit geval is dat dus WhatsApp omdat je de link via dit kanaal deelt. Als laatste vul je de Campaign Name in, bijvoorbeeld ‘Win gratis kerstcadeaus’.

Wanneer je alle velden hebt ingevuld, klik je op de button ‘URL genereren’. De URL, inclusief tracking code, verschijnt onder de button:
afbeelding2

Stap 3: Verkort de URL

De gegenereerde URL nodigt de lezer uiteraard niet uit tot klikken en is daarnaast erg lang. Daarom is stap twee de URL te verkorten. Ook hiervoor heeft Google een handige tool ontwikkeld, de URL shortner. Tegenwoordig is dit echter ook mogelijk binnen de interface van de Google URL-builder:

afbeelding3

Stap 3: Het WhatsApp bericht

Nu je de URL gegenereerd hebt kun je deze gebruiken om de conversie uit een WhatsApp actie te meten. Je kunt nu echter niet zomaar berichten gaan versturen via WhatsApp. WhatsApp Inc. hekelt namelijk iedere vorm van SPAM. Wat precies onder SPAM wordt verstaan lees je in de algemeen voorwaarden van WhatsApp Inc. Samengevat is de vuistregel: Gebruik WhatsApp alleen reactief en stuur geen berichten naar personen die jouw nummer niet hebben opgeslagen. Zo voorkom je de WhatsApp je telefoonnummer als SPAM’er markeert. Als dit te vaak gebeurt leidt dat tot een tijdelijk schorsing of algehele blokkade van het nummer.

TIP: In de praktijk wordt een link vaak aan het eind van een conversatie verstuurt. Denk bijvoorbeeld aan de vraag “Wij proberen voortdurend onze dienstverlening te verbeteren. Zou je ons willen helpen en deze vragenlijst invullen? ”.

Stap 4: Resultaten meten

De resultaten van de WhatsApp actie vind je terug in Google Analytics onder het kopje Acquisitie > Campagnes > Alle Campagnes. Hier vind je de campagnebron, het campagnemedium en de campagnenaam terug die je eerder het geconfigureerd bij stap 1. Google Analytics koppelt een overzicht terug met de volgende elementen:

  • Aantal nieuwe sessies;
  • % nieuwe gebruikers;
  • Bouncepercentage;
  • Pagina’s / Sessies;
  • Gemiddelde sessie duur;
  • Conversies of doelen.

afbeelding4

Een sessie is een periode dat een bezoeker actief is op jouw website. Een sessie duurt tot het moment dat de bezoeker de webpagina verlaat of wanneer diegene een half uur lang inactief is geweest. Onder het kopje nieuwe gebruikers worden de nieuwe gebruikers van de website bijgehouden. Google ziet of een gebruiker nieuw is doormiddel van cookies. Cookies zijn kleine bestanden die de historie van het internetgedrag bevatten.

Als je binnen Analytics doelen hebt ingesteld, bijvoorbeeld het aantal clicks op een download button, worden deze bijgehouden onder het kopje conversie. Zo zie je in een oogopslag welke campagne verantwoordelijk is voor het behalen van een bepaald doel.

Geen Google Analytics?

Heb je geen Google Anlytics geconfigureerd of biedt de Google Analytics omgeving niet de juiste gegevens? Je kunt de analyse verder uitbreiden met bepaalde metrics zoals de NPS (Net Promoter Score) of CES (Customer Effort Score). Het is dan wel aan te raden om te kiezen voor professionele customer experience software. Zo heeft SaySimple koppelingen met tools als Starred en InSocial. De tools meten niet alleen statistieken maar helpen je ook om daarmee je dienstverlening te optimaliseren. Omoda meet de effecten van WhatsApp bijvoorbeeld op deze manier.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het meten van links in WhatsApp of ben je benieuwd naar de toegevoegde waarde van professionele customer experience oplossingen zoals die van Starred of InSocial? Neem dan contact met ons op via 023 – 554 67 77.

Het bericht Meet in 3 stappen de conversie van je WhatsApp berichten verscheen eerst op Zakelijk gebruik van WhatsApp.

Source: New feed

Recente blogs