Tip: plaats een klikbaar WhatsApp-nummer

 in Uncategorized

Organisaties die met WhatsApp begonnen zijn willen het hun klanten zo eenvoudig mogelijk maken om contact op te nemen. Aangezien je klanten niet zomaar naar een willekeurig mobiel nummer, maar alleen naar een contact uit het telefoonboek kunnen WhatsApp’en, zal een klant het WhatsApp-nummer eerst in zijn of haar telefoon moeten opslaan. Om dit proces voor zo simpel mogelijk te maken, helpt het om een klikbaar WhatsApp-nummer te tonen. Meer voordelen van een klikbaar WhatsApp-nummer en hoe je mobielnummer klikbaar maakt, lees je in dit artikel.

Waarom plaats je een klikbaar WhatsApp-nummer?

Consumenten kunnen een klikbaar WhatsApp-nummer direct vanaf de website opslaan in hun telefoon. Dit is een belangrijke voorwaarde, omdat een WhatsApp conversatie alleen mogelijk is als 1 van de 2 deelnemers het WhatsApp-nummer van de ontvanger heeft opgeslagen. Deze veiligheid is ingebouwd zodat men niet ongecontroleerd berichten kan pushen naar mensen die daar niet op zitten te wachten. Raadpleeg voor meer informatie over dit onderwerp het blog van mijn collega Jeroen Schutte: ‘Zakelijk WhatsApp inzetten – privacy, data en persoonsgegevens’.

Verder biedt het tonen van een klikbaar WhatsApp-nummer mogelijkheden voor kanaalsturing. WhatsApp werkt in de meeste gevallen efficiënter dan traditionele communicatiemiddelen zoals telefoon, e-mail en social media. Hierdoor loont het voor organisaties om het WhatsApp-nummer boven andere communicatiekanalen te plaatsen.

Het is echter raadzaam gedurende de eerste 3 maanden na de uitrol van WhatsApp het nummer rustig te communiceren. Zo kan je de verwachting bij de consument goed managen op het gebied van bereikbaarheid en reactiesnelheid. Ook in dit geval is een klikbaar WhatsApp-nummer een handig hulpmiddel. Communiceer het nummer bijvoorbeeld in eerste instantie alleen op een bepaalde productpagina en onderzoek hoe klanten hierop reageren. Als het aantal berichten controleerbaar blijkt, kan je het bereik opschalen.

De plaats van het WhatsApp nummer

Je kan het WhatsApp-nummer op verschillende plaatsen binnen de website communiceren. De contactpagina is de meest logische plaats omdat consumenten deze pagina als eerste bezoeken wanneer zij een vraag hebben. Voorbeelden hoe andere organisaties hun WhatsApp-nummer communiceren, lees je in dit artikel. Je kunt het nummer verder communiceren op de homepage en in de header of de footer, voor maximale participatie.

Daarnaast bestaat er nog een legio aan mogelijkheden. Plaats het nummer bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening of in de digitale nieuwsbrief, of gebruik een klikbaar nummer  op een specifieke productpagina. Belangrijk is dat je tijdens deze keuze de klant centraal stelt; waar zou de klant een vraag kunnen stellen die snel beantwoord moet worden? Dat is dan een logische plaats om het klikbaar WhatsApp-nummer te communiceren.

Hoe plaats je een klikbaar nummer?

Je kan eenvoudig zelf een klikbaar WhatsApp-nummer maken. Gebruik de volgende code en plaats deze op de (mobiele) website of in de app.

<a href=”tel:0652236835”>06 – 522 368 35</a> wordt bijvoorbeeld: 06 – 522 368 35

Je kan ook onderstaande variant gebruiken. De onderstreepte tekst is in deze vorm variabel:

<a href=”tel:0652236835”>Vragen? Stuur een WhatsApp bericht!</a> wordt dan: Vragen? Stuur een WhatsApp bericht!

Als de corporate website is gebouwd in een gebruiksvriendelijk CMS zoals WordPress voeg je de code voor een klikbaar WhatsApp-nummer eenvoudig zelf toe. Als dit niet het geval is, kan je contact opnemen met de ontwikkelaar van de website.

vCard

Een andere methode om het WhatsApp-nummer klikbaar te maken is via een vCard op de website. Het verschil tussen een klikbaar WhatsApp-nummer en een vCard is dat een vCard extra data bevat zoals een bedrijfsnaam, adres en locatie. De vCard is een mooiere oplossing dan een klikbaar WhatsApp-nummer, maar ook een stuk complexer en enige kennis van zaken is vereist. Op deze website kun je een vCard genereren. Hieronder vind je een voorbeeld van de code.

BEGIN:VCARD
VERSION:4.0
PRODID:-//BBros.us llc//bvCard.com//EN
N:SaySimple
EMAIL:info@saysimple.nl
ORG:SaySimple
TEL:0652236835
URL;type=pref:https://www.saysimple.nl
ADR:;Hulswitweg 14;;Haarlem;;2031 BG;Nederland
END:VCARD

De code sla je op als een bestand met een .vcf-extensie. Vraag daarna aan de webbeheerder of het bestand via FTP in het rootdomein van de website geplaatst kan worden. Zodra dat gereed is, kan je via de vCard-URL de vCard op het WhatsApp-nummer plaatsen.

En de desktopgebruiker dan?

De methode die in dit blog geschetst wordt, werkt alleen voor klanten die de website via een smartphone bezoeken. Maar ook voor desktopgebruikers kun je de drempel om het WhatsApp-nummer op te slaan eenvoudig verlagen. Hiervoor gebruik je een QR-code.

De QR-code bevat een vCard met het WhatsApp-nummer en overige informatie over de organisaties. Op deze website kan je zelf een QR-code aanmaken. Sla de code vervolgens op als een afbeelding en plaats deze op de website.

Aan het gebruik van een QR-code op de website zitten wel een aantal kanttekeningen. Zo moeten websitebezoekers een QR-scanner installeren op hun smartphone om de code überhaupt te lezen. Verder zijn QR-codes gewoon een ‘vreemde eend in de bijt’. De QR-code werd in het begin van dit decennium aangekondigd als ‘game-changer’ in het online landschap. Eindelijk zou er een methode bestaan waardoor drukwerk en de virtuele wereld eenvoudig konden samensmelten. Deze belofte heeft de QR-code echter nooit helemaal waar gemaakt, mede door de opkomst van NFC (Near Field Communication). Toch wordt de code nog relatief veel gebruikt zoals je in dit onderzoek kunt lezen. De randvoorwaarden aan het gebruik van een QR-code is dat je duidelijk communiceert wat er gebeurt als de klant de code scant.

Meer informatie

Een klikbaar WhatsApp-nummer op de website is een uitstekende methode om het volume op het WhatsApp-nummer te verhogen. Hiervoor bestaan verschillende methoden, zoals een nummer met een klikbare link, een vCard of een QR-code. De methode die je kiest hangt af van de gebruiker (desktop of mobiel).

Meer informatie over de zakelijke inzet van WhatsApp? Download onze whitepaper ‘Klantenservice via WhatsApp’ via het formulier hieronder. Je kan uiteraard ook een appje sturen, onze vCard downloaden of scan de QR-code hiernaast om ons nummer op te slaan in je telefoon.

Download whitepaper:

thumbs-bronbestand

Het bericht Tip: plaats een klikbaar WhatsApp-nummer verscheen eerst op Zakelijk gebruik van WhatsApp.

Source: New feed

Recente blogs