Hogeschool van Amsterdam

HvA: “WhatsApp is het ideale contactkanaal voor studenten”

De Hogeschool van Amsterdam is altijd op zoek naar kanalen die aansluiten bij de wensen en behoeften van haar studenten. WhatsApp was daarom in de ogen van de HvA de ideale toevoeging.

“Bijna alle conversaties met studenten hebben een positief karakter ondanks dat het antwoord op de vraag van onze kant ook negatief kan zijn.”

Waarom kiest de HvA voor WhatsApp?

“Vrijwel iedere student gebruikt WhatsApp. Het kanaal is laagdrempelig, to-the-point en heeft een plezierig en informeel karakter.”, Aldus Joost Dirkson, Hoofd Service Administratief Centrum HvA. “Ook de vraagafhandeling verloopt via WhatsApp een stuk plezieriger dan via social media. Via social media wordt vaak ‘hard geschreeuwd’ vanwege het openbare karakter. Een ander bijkomend voordeel van WhatsApp is dat we van veel studenten het 06-nummer kennen. Zo kunnen we een WhatsApp conversatie aan de persoonlijke situatie van de student koppelen, een groot voordeel tijdens het afhandelen van specifieke vragen.”

“Bedankt :D!”

De reacties op de WhatsApp gesprekken zijn over het algemeen zeer positief. “Bijna alle conversaties met studenten hebben een positief karakter ondanks dat het antwoord op de vraag van onze kant ook negatief kan zijn. We zien dat veel gesprekken eindigen met smileys en dank! Dat is ook voor behandelaars erg fijn.”, zo zegt Dirkson. De HvA merkt verder dat het beantwoorden van vragen zeer snel en effectief verloopt. “De conversaties zijn veel concreter dan via telefoon of e-mail. Daarbij helpt multimedia, zoals het delen van bestanden en het versturen van url’s, enorm.

Resultaten tot nu toe

Na een eerste pilotperiode rondom de open dag van de HvA waren de resultaten enorm positief. De hogeschool koos er daarom voor het kanaal verder uit te rollen. De HvA kiest er echter nog niet voor het kanaal breed te promoten. Desondanks ontvangt de onderwijsinstelling zo’n 200 vragen per week. “We hebben bewust gekozen om rustig te starten met WhatsApp. Toch ontvangen we op wekelijkse basis al een aanzienlijk aantal berichten. Op het hoogtepunt, tijdens de start van het collegejaar, was dat al meer dan 1.000 berichten.”

WhatsApp verlicht de druk bij andere kanalen. Dat is vooral zichtbaar door een afname van het aantal inkomende e-mailberichten. Dirkson verwacht ook dat het aantal telefonische vragen zal afnemen naarmate de HvA WhatsApp meer gaat promoten.

Meer informatie

Wil je meer informatie over de WhatsApp oplossing van de HvA? Neem dan contact met ons op via 023 – 554 67 77.

Hogeschool van Amsterdam

Resultaten in het kort:

  • Ideaal kanaal voor communicatie met studenten;
  • Afname van het aantal vragen via e-mail;
  • Efficiënter dan telefoon dankzij multimedia toepassing.
Bekijk ook deze referenties