1Limburg

Ontvang Limburgs nieuws via WhatsApp

Het nieuwsplatform 1Limburg is na de zomer van 2014 gestart met het verspreiden van nieuws via WhatsApp. Toen dit aansloeg heeft 1Limburg de keuze gemaakt om WhatsApp verder te professionaliseren en daar een WhatsApp service aan toe te voegen, verzendlijsten.

Nieuws van burgers ontvangen via WhatsApp

WhatsApp wordt niet alleen gebruikt om nieuws te verspreiden, maar ook om nieuws te ontvangen. Mensen tippen de redactie over nieuwswaardige gebeurtenissen en sturen foto’s of video’s in via WhatsApp.

“Laatst was er een ongeluk met een caravan op de A2. De caravan was aan gort, de hele inhoud lag over de weg verspreid. Via WhatsApp zijn we toen getipt en het artikel heeft enorm goed gescoord”, aldus 1Limburg.

De eenvoud van WhatsApp is een voordeel. Mensen weten bijvoorbeeld niet hoe ze met hun telefoon een foto via e-mail kunnen versturen. Maar een foto sturen via WhatsApp kan iedereen.

Aanmelden op verzendlijst

Om zoveel mogelijk bestaande contacten van 1Limburg te wijzen op het nieuwe WhatsApp-nummer, is er een vCard via SMS verzonden. Ontvangers van de SMS kunnen hierdoor eenvoudig het WhatsApp-nummer van 1Limburg op hun telefoon opslaan. Het 06-nummer dient namelijk aanwezig te zijn op de telefoon van de ontvanger om te zorgen dat het bericht niet als spam wordt gezien en het nummer geblokkeerd kan worden.

Hoge Click Through Rate van WhatsApp berichten

Op een gemiddelde dag verstuurt 1Limburg twee à drie berichten tussen 08:00 en 23:00 uur. De nieuwsberichten die verzonden worden, zijn vaak opvallend en interessant, zoals koeien die bij een in een weiland gelande helikopter komen kijken. Om te onderzoeken wat de resonsrate van de berichten is, wordt de Click Trough Rate (CTR) gemeten. De CTR van de nieuwsberichten varieert sterk. “Om het heel kort samen te vatten scoort het harde nieuws, bijvoorbeeld ‘grote brand bij Chemolot: ramen en deuren sluiten’ het beste. De persoonlijke verhalen, dagelijkse rubrieken en algemeen nieuws scoort minder. Gemiddeld ligt de CTR tussen de 10 à 15 procent. Maar er zijn uitschieters. Soms zelfs wel tot meer dan 100% omdat mensen het WhatsApp bericht verder delen. Als ik de CTR vergelijk met bijvoorbeeld Facebook en Twitter, dan is deze best hoog”, zegt 1Limburg.

1Limburg

“Al snel hadden we meer dan 3500 abonnees op onze WhatsApp dienst”

– Rob van Well, redactiemanager 1Limburg

Bekijk ook deze referenties